
Upravljanje vremenom kroz uloge
Kada sam došla na ideju newslettera imala sam jasnu misiju i viziju onoga što želim njime raditi. Kao vječiti zaljubljenik u planove, organiziranje i to-do liste, pomislila sam da bi nedjeljni newsletter mogao biti način na koji ću prenijeti dio znanja iz brojnih edukacija i knjiga te motivirati i inspirirati vas da budete još proaktivniji, uspješniji i na kraju ono najvažnije, zadovoljniji sobom. Sviđa mi se ideja da dio onog što sama primijenjujem, služi i vama pošto često čujem "kako sve stigneš?".
Gledajući koliko vas se prijavilo, moram zaključiti da ste vrlo raznolika skupina, drugačijih preferenci i želja, ali ono što vas povezuje jest da čitate, radite na sebi i želite biti bolja verzija sebe, a i dati doprinos kroz svoj rad. Želite smislen život koji vas ispunjava. Raspored koji vas čini sretnim, a upravo to je veliki problem, kada već sredinom tjedna shvatite koliko malo vremena imate za sebe ili ono što vas ispunjava.
No da ne duljimo više, krenimo od početka. Početak su vrijednosti i uloge, s razlikom da ponekad pogrešno mislimo da su to imenice, a zapravo su glagoli. Što ja zapravo želim reći, zašto glagoli? Ako je obitelj tvoja temeljna vrijednost, onda to dokazuješ i pokazuješ tijekom svog tjedna, radnjama kao izdvajanje vremena, igranje, šetnja, razgovor. Ako je tvoja temeljna vrijednost zdravlje, onda u nedjeljnom planu tvog tjedna, bit će minimalno dva treninga ili dvije šetnje. Razumijete? Organiziramo svoje vrijeme i aktivnosti kroz uloge koje su nam bitne, zamišljajući osobu koja želimo biti. Kakva je to osoba? Kako se ponaša prema poslu? Prema obitelji? Što radi izvan posla? Koji su joj hobiji, čemu posvećuje vrijeme?
Mnogi kažu da im je nešto vrijednost, ali ne planiraju i ne organiziraju svoj tjedan u skladu s time. Znanstvena istraživanja potvrđuju da upravo oni koji svjesno planiraju aktivnosti kroz svoje uloge (roditelj, profesionalac, prijatelj) imaju manji stres i bolji osjećaj ravnoteže u životu (Aeon et al., 2021).
No da objasnim na svome primjeru, ja ovaj tjedan svjesno biram svoje uloge majke, poslovne žene, partnerice, prijateljice, predsjednice udruge i osobe koja brine o svome zdravlju. Koje su to akcije kojima ću dokazati svoju predanost ulogama? Odlazak na posao je konstanta, ovdje govorim o onom vremenu prije i poslije. Raspišite detaljno svoje uloge, razmislite što one podrazumijevaju, i u svoj tjedni kalendar unesite bar dvije radnje ili aktivnosti koje podržavaju tu ulogu. Ako ste supruga izvojite vrijeme za zajedničku aktivnost s partnerom, nešto što oboje volite, i nešto gdje ćete izvojiti vrijeme samo za vas. Upišite u svoju tablicu. Upišite dvije aktivnosti koje vas podržavaju da budete bolja poslovna žena, bolja prijateljica, bolja sportašica. Uz ulogu osobe koja želite biti dodajte tjednu aktivnost koja podržava tu ulogu.
Studije pokazuju da planiranje uloga i ciljeva unaprijed smanjuje osjećaj konflikta između posla i privatnog života i povećava zadovoljstvo životom (ResearchGate, 2023). Drugim riječima, ovakav raspored nije samo "organizacijski trik", nego i provjeren način da važni dijelovi života ostanu u fokusu.
Zapravo treba baš stati i razmisliti kada radiš ovakav plan, tko jesi, tko želiš biti i na čemu želiš raditi. Ovako važne stvari ostaju u fokusu, a one popratne postaju upravo to, ono što može i treba izvisiti u nedostatku vremena.
Također, vrijeme s najdražima malo planiramo, pa često baš ono najviše trpi. I sama često tu griješim. Psiholozi s Harvard Business Review ističu da upravo planirano zajedničko vrijeme jača odnose i emocionalnu povezanost, dok nas spontano prepuštanje obavezama često udaljava od onih koji su nam najbitniji (HBR, 2025).
Koje su tvoje uloge na kojima želiš raditi ovaj tjedan? Koje su vrijednosti koje te vode kroz život i poslovanje? Sjedni i raspiši ih, nemoj ostati na riječi ili dvije, trebaju ti cijele jasne rečenice. Napravi svoju tablicu!
Čak i male promjene, poput toga da upišeš jednu novu aktivnost za svaku svoju ulogu, mogu povećati osobnu učinkovitost i zadovoljstvo za više od 20%.
Javi kako ti se svidio ovaj mail i koliko si uspio pratiti svoj plan.